STRUČNÁ CHARAKTERISTIKA SLUŽBY
Cílem služby je:
- dosáhnout optimální osobní rozvoj a seberealizaci klienta s ohledem na stupeň postižení, věkové a charakterové zvláštností - následné udržení schopností a dovedností, a to pokud možno co nejdéle (tj. dosažení co nejvyšší míry soběstačnosti, samostatnosti a nezávislosti na službě) - vytvořit příjemný, podnětný a bezpečný domov - aktivně využívat volný čas a kativizovat klienta do běžného života - rozvíjet či zachovat přirozené mezilidské vztahy - podporovat klienta při uplatňování základních lidských práv
Naplnění hlavního cíle naší služby má klientům umožnit: - vést v maximální možné míře samostaný život v rámci naší služby, či v jiném prostředí s obdobnou mírou podpory - popř. umožnit přesun do jiného vhodného prostředí s menší mírou nutné podpory (např. do služby "chráněného bydlení")
Obsahem služby je:
- Poskytování trvalého ubytování - Poskytnutí celodenní stravy - Pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu - Pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu - Výchovné, vzdělávací a aktivizační činností - Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím - Sociálně terapeutické činnosti - Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí, pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů
Cílová skupina:
Okruh osob, kterým jsou služby určeny tvoří mladí dospělí a dospělí s mentálním postižením a kombinovaným postižením, a to především s poruchami autistického spektra. a) osoby s mentálním postižením středně těžkého až těžkého stupně, a to především s přidruženou poruchou autistického spektra b) osoby s kombinovaným postižením - osoby s mentálním postižením a s přidruženým tělesným postižením, které však zvládnou pomocí kompenzační pomůcky překonat architektonické překážky v místě poskytování služeb - osoby s mentálním postižením s přiduženým smyslovým postižením, které není pro poskytování služby omezující - osoby nevyžadující ošetřovatelskou péči a denní lékařskou péči
Věková struktura: - dospělí od 18 let pro nově příchozí klienty je stanovena horní věková hranice 45 let, pro stávající klienty není horní věková hranice stanovena
Domov je koedukovaným zařízením - pro muže i ženy. Domov je zcela bariérový - bez výtahu, se schodišti. Kapacita zařízení je 10 míst.
Zásady poskytovaných sociálních služeb:
1. Podpora a nezbytná míra péče Poskytované služby jsou pro klienta vyžádanou podporou v situacích, ve kterých si sám neporadí, úplná péče je poskytována pouze v situaci, kdy spoluúčast klienta není možná.
2. Zapojování klienta do spolurozhodování Klient se může individuálně i ve skupině ostatních podílet na spolurozhodování o poskytovaných službách o svém vlastním životě a pracovníci mu aktivně nabízí možností. Je respektován jeho názor.
3. Maximální naplňování práv klienta, včetně práva na přiměřené riziko Pracovníci při poskytování služeb dbají, aby byla zajištěna ochrana práv klientů a aby tato práva byla maximálně naplňována. Podle potřeby pmáhají při prosazování práv klienta.Úkolem však není odstranit všechna rizika, který z thoh vyplývají, ale minimalizovat je na přijatelnou míru.
4. Rovné podmínky pro všechny klienty Systém poskytování sociální služby dává všem stejné příležitostí a přistupuje spravedlivě ke všem klientům.
5. Individualizovaný podpora klienta Každý klient má služby poskytovány na základě dohodnutých individuálních potřeb. Tyto potřeby jsou pravidelně hodnoceny a pružně přizpůsobovány aktuální situaci. Pracovníci respektují individualitu každého klienta.Práci s kliewntem přizpůsobují jeho tempu a schopnostem. Hledají pro klienta nejvhodnější a nejpřijatelnější způsob komunikace a celkového přístupu. Každý klienta pracuje společně se svým klíčovým pracovníkem na IP. Rozvrhy činností, režim dne, pravidla pro poskytoanou službu, pravidla pro podání a vyřizování stížností, zápisy z porad klientů jsou přístupné všem klientům a vypracované ve formě, která je pro ně srozumitelná.
6. Zamezení sociálnímu vyloučení klienta Poskytované služby směřují k zapojení klienta do života ve společnosti, klient je podporován při využívání vnějších dostupných služeb.
7. Vnímání osoby klienta ve všech souvislostech Poskytované služby jsou vždy plánovány a prováděny i s ohledem na ostatní požadavky a odlišností klienta, například na jejich rodinnou situaci, zájmy, vztahové sítě, apod.
8. Týmová spolupráce Profesionalita poskytovaných služeb vychází z týmové spolupráce všech zainteresovaných pracovníků střediska, důraz je přitom kladen na vzájemný dialog a dohodu.
9. Odpovědnost pracovníků Role jednotlivých zaměstannců zapojených do poskytování sociálních služeb jsou jasně definovány, včetně příslušných kompetencí a z toho plynoucích odpovědností.
10. Bezpečnost a odbornost poskytovaných služeb Poskytovatel služeb garantuje oboustranně bezpečný způsob poskytování služeb a jejich kvalitu, kalde důraz na další vzdělávání zaměstananců a pravidelné hodnocení zaměstananců i poskytovaných služeb.
11. Transparentnost při poskytování služeb Veškerá činnost poskytovatele je průhledná, je o ni zajištěná dostatečná informovanost, která umožňuje jak odbornou diskuzi, tak i veřejnou kontolu.
|